”Jeg kan ingenting den næste tid på grund af eksamen”. Når man har en eksamen ventende forude gør det, at mange glemmer foråret og alt andet omkring dem. Alt sættes på pause og der er erklæret undtagelsestilstand, men spørgsmålet er, om det er den mest hensigtsmæssige strategi? Man kan gemme sig bag sætninger om det forsømte forår, uden det nødvendigvis er det, der optimerer ens eksamensresultater.
Jeg møder mange unge mennesker for tiden, der oplever det som et stort pres at skulle til eksamen. Der mange lag i det, så jeg vil forsøge at nuancere billedet lidt, så det et gå til eksamen kan opleves mindre belastende.
Det må gerne være krævende
Det ER belastende at have noget hængende over hovedet, hvor man ved, at der forventes noget af én. Uanset hvilke argumenter man bruger, så vil det påvirke ens tilværelse i mere eller mindre grad. Hvis mani kan acceptere det, så er det første skridt mod forandring taget.
De følelser der må være der, bliver oftest mindre. Typisk kan det være hjælpsomt at dele ugerne op og forestille sig, at om en måneds tid er det sommerferie.
Eksamens tilfældigheder
Et resultat fra en eksamen siger intet om intelligens og det er et vigtigt at understrege igen og igen. Mange af mine klienter kan være optaget af, hvordan andre vurderer deres resultat. Hvad det siger om mit faglige niveau? Det handler om hvilken dag du rammer, hvilken censor du får, hvilket fag du er oppe i, hvilken lærer etc. Der er så mange variabler rundt om den situation, som kan præge resultatet. Alene det at eksamen er en opstillet situation kan påvirke ens præstation.
At finde motivation og skabe de bedste rammer
Vi er nødt til at tage et kig indad og mærke, hvad der giver gode studiedage eller læsedage. For langt de fleste kan det være hjælpsomt med en plan for, hvad de gerne vil nå at læse hver dag, så man har en oplevelse af at have nået det man skulle. Det kan også være motiverende at mødes med andre, hvor man læser hver for sig men alligevel er sammen om det.
Det at bibeholde den sociale kontakt kan have afgørende betydning for din trivsel. I stedet for at sumpe hen i nattøjet hjemme, så bruges tiden ofte mere effektiv ved at have læse aftaler, hvor man holder hinanden i ilden i max 8 timer, hvorefter det er mindst ligeså vigtigt at holde fri. Hjernen har brug for pauser, hvor man tænker på alt andet. Dyrker motion, går i biograf eller lign. Det er en kæmpe eksamensfælde at læse 12 timer om dagen til man næsten falder i søvn med hovedet i bøgerne.
Er resultatet vigtig når du bliver 40?
Det er typisk én måned af dit liv, lige midt i det spirende forår, at eksamens tunge dyne kan vælte ind over dig. Prøv at spørg dig selv hvorfor resultatet er vigtigt? Og forestil dig, at du har evnen til at se på dig selv som 40-årig og overveje hvorfor du gik så meget op i det? Hvis du har mødt op til undervisningen, deltaget, læst og forsøgt at arbejde med materialet så er det fint. Resten er op til tilfældighederne og ikke vigtigt for om dit liv bliver godt eller om du vurderes som et godt menneske.
Langt de fleste mennesker finder glæde i at føle sig dygtige, så derfor er det naturligt at have ambitioner, så den mest krævende præstation er at finde balancen mellem at ville noget med sin eksamen uden at gøre det til et for belastende projekt. Husk alt det i livet, der også giver kvalitet.